Monokulární dalekohledy recenze 3 modelů

Monokulární dalekohledy jsou optické přístroje, díky kterým si můžeme "přiblížit" vzdálené objekty, pozorovat krajinu jedním okem. Oproti klasickým dalekohledem nejsou tak často používané, přesto je jejich využití velmi velké. Tělo dalekohledu je složeno z jednoho tubusu, mají jeden objektiv, jeden okulár, zostrovacie kolečko, kolečko pro nastavení zvětšení. Stativový závit pro uchycení na stativ je povinností takového dalekohledu. Některé z modelů mají vysouvatelné clonu na objektivu.

Vystup z dalekohledu může být přímý nebo lomený. Já jsem si vzal na tuto recenzi všechny modely s lomeným výstupem, protože se mi s nimi lépe pozoruje. Všechny 3 modely se aktuálně prodávají v cenovém rozpětí 2800 Kč -5000 Kč s DPH, modely od výrobců Shilba a Omegon mají v balení malé stativy. Tyto stativy jsou většinou vždy podobné a rozdíly jsou minimální, osobně preferuji upevnění na klasický velký stativ.

Monokulár Acuter 65

Monokulár Acuter 65 - 45 ° je klasické konstrukce s průměrem čočky 65mm, je vodotěsný, odolá i silný déšť. Zvětšení 16-48x je optimální pro tento průměr čočky. S rostoucím zvětšením trošku klesá kvalita obrazu, ale to je přirozený jev u všech dalekohledech. Má kvalitní optické hranoly Bak4.

Tento monokulár je možné připojit i se zrcadlovkou, na co se používá u tohoto výrobce adaptéru DHC, následně použitje T2 kroužek.

Monokulár Omegon 25-75X70

Tento monokulár je díky své konstrukci unikátní. Výrobce Omegon má velké zkušenosti s astronomickými dalekohledy a tyto přenesl i do tohoto modelu. Konstrukce Maksutov Cassegrain, tedy kombinace 70mm zrcadlo + čočka dělá z tohoto dalekohledu výjimečný produkt nejen svou konstrukcí, ale hlavně obrazem který nabízí. Zvětšení je větším rozsahu 25-75x.

V balení se nachází speciální adaptér, díky kterému je možné použít i klasické astronomické okuláry, čímž dosáhneme i jiné zvětšení, respektive kvalitnější obraz při použití kvalitních okulárů.

Monokulár Shilba Cyclops 2 15-45X60

Monokulární dalekohled, který je klasický představitel kategorie menších monokulárních dalekohledů s malým stativem v balení. Optické hranoly BK7 jsou nižší kvality oproti BaK4, přesto rozdíl ve výsledné kvalitě obrazu není velký. I tento model umožňuje připevnit mobilní telefon na okulár a vytvořit si záznam z pozorování. Zvětšení je v rozsahu 15-45x což opět optimální pro menší dalekohledy. Tento model není voděodolný.

Shrnutí

Za dlouhá léta, které se věnuji dalekohledem mám samozřejmě představu co mohu očekávat od jednotlivých dalekohledů v dané ceně. Musím napsat, že model Omegon 25-70x70 předčil moje očekávání. Za dané peníze dostaneme nejvíce "muziky". Tento monokulár má velmi slušný obraz ať na pozorování krajiny, na střelnici nebo i noční pozorování například měsíce. Toto by byla moje volba z těchto tří modelů.

Model Acuter 65 je "klasika". Dalekohled připevníte na stativ a dostanete od něj to co očekáváte, tedy slušný obraz, pěkné provedení a voděodolnost, která se může někdy sejít. Monokulár od výrobce Shilba je o 30% levnější od předchozích 2 modelů. Rozdíl v kvalitě tak velký není. Tento model mohu nazvat "ekonomická" volbou na pozorování krajiny nebo na střelnici.

Čekejte prosím...
Uživatelský panel
Napiště nám zprávu